Publiczne Przedszkole nr 1
w Kluczborku

Godło Polski Biuletyn informacji publicznej BIP - kliknięcie spowoduje otwarcie nowego okna

W latach 2019-2021 Publiczne Przedszkole nr 1 w Kluczborku realizowało projekt

pt.: „Gmina Kluczbork podnosi jakość edukacji przedszkolnej”Projekt przedszkolny krzywe 768x1076

nr RPOP.09.01.03-16-0005/18

współfinansowany przez Unię Europejską

ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego

w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego

na lata 2014-2020

Poddziałanie 9.1.3 Wsparcie edukacji przedszkolnej.

Projekt skierowany był do dzieci uczęszczających do 6 przedszkoli na terenie Gminy Kluczbork, w tym do Publicznego Przedszkola nr 1 w Kluczborku
oraz do kadry dydaktycznej z tych przedszkoli.

Projekt objął 805 uczestników w wieku przedszkolnym (440M/365K), w tym 178 dzieci uczęszczających do Publicznego Przedszkola nr 1 w Kluczborku (81K/97M) i 76 uczestników kadry pedagogicznej (75K/1M), w tym 7 nauczycielek z Publicznego Przedszkola nr 1 w Kluczborku.

Celem projektu było podniesienie jakości edukacji przedszkolnej w Gminie Kluczbork.

Ze względu na potrzebę wyrównywania szans dzieci działania projektowe kierowane były w części do dzieci z rodzin z grupy defaworyzowanej.

Dodatkowo wspierany był rozwój dzieci w zakresie kompetencji matematycznych, przyrodniczych, informatycznych, co pozwoliło od małego kształtować zainteresowania będące podstawą do późniejszego zdobywania kwalifikacji poszukiwanych na rynku pracy.

Szkolenia, kursy, studia podyplomowe dla kadry dydaktycznej miały charakter uzupełniający wobec wsparcia dzieci. Doskonalenie kadry miało na celu kształtowanie systemu wartości i postaw zawodowych, przygotowujących do pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym rozpoznawania i zaspokajania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci w wieku przedszkolnym, rozpoznawania ich indywidualnych możliwości psychofizycznych oraz czynników środowiskowych wpływających na ich funkcjonowanie.

Jednocześnie przedszkola doposażone zostały w pomoce dydaktyczne celem efektywnego realizowania edukacji przedszkolnej.

Ponadto w ramach projektu place zabaw zostały wyposażone w nowoczesne i bezpieczne urządzenia.

Zadania, które zostały zrealizowane w Publicznym Przedszkolu nr 1 w Kluczborku:

- organizacja dodatkowych zajęć wyrównujących szanse edukacyjne dzieci w zakresie stwierdzonych deficytów:

- logopedia

- zajęcia korekcyjno-kompensacyjne

- gimnastyka korekcyjna

- dodatkowe zajęcia edukacyjne rozwijające u dzieci w wieku przedszkolnym kompetencje kluczowe związane z myśleniem matematycznym

- dodatkowe zajęcia edukacyjne rozwijające u dzieci w wieku przedszkolnym kompetencje kluczowe przyrodnicze oraz językowe

- dodatkowe zajęcia edukacyjne rozwijające u dzieci w wieku przedszkolnym umiejętności uniwersalne związane z kreatywnością i pracą zespołową

- doskonalenie kompetencji i kwalifikacji nauczycielek do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

- studia podyplomowe z zakresu diagnozy i terapii pedagogicznej

- studia podyplomowe z zakresu logopedii

- doskonalenie kompetencji i kwalifikacji nauczycielek do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym w zakresie stosowania metod i form organizacyjnych sprzyjających kształtowaniu i rozwijaniu u dzieci w wieku przedszkolnym kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych

- kurs propedeutyczny metodyki Marii Montessori

- szkolenie z zakresu edukacji badawczej

- doposażenie przedszkoli w sprzęty i pomoce do prowadzenia terapii i diagnozy oraz pomoce dostosowane do potrzeb związanych z edukacją dzieci w wieku przedszkolnym

- zestawy do gimnastyki korekcyjnej, zajęć z kreatywności, badawcze Montessori

i do matematyki

- oprogramowania

- urządzenia, w tym tablica interaktywna, laptopy, tablety

- wyposażenie nowoczesnych i bezpiecznych placów zabaw

- plac do gier zespołowych (typu piłka nożna, siatkówka, koszykówka)

- zestaw zabawowy ”Twierdza/wieża”

 

Gimnastyka korekcyjna

Głównym celem projektu jest wyrobienie nawyku prawidłowej postawy ciała oraz kształtowanie umiejętności ruchowych o charakterze zdrowotnym poprzez aktywne formy ruchu, przeciwdziałających pogłębianiu wad postawy. Ograniczanie i likwidowanie czynników ryzyka, które mają wpływ na zaburzenia w postawie ciała dzieci.

Ćwiczenia gimnastyczne w naszym przedszkolu umożliwiają przedszkolakom wszechstronny rozwój motoryczny. Są bardziej złożone niż ćwiczenia poranne, więc planując je, bierzemy pod uwagę umiejętności ruchowe i sprawność motoryczną poszczególnych dzieci. Ważne, by ćwiczenia pozwalały dziecku się rozwijać i dawały mu możliwość osiągania sukcesu. Powinny one dostarczać możliwość do rozwoju czynności ruchowych, pobudzać do dalszego rozwoju ruchowego, kształtować nawyk przyjmowania właściwej postawy ciała oraz wyrabiać nawyk poprawności i harmonijności ruchów.

Planowane efekty  kształcenia:

  1. Wyrównanie niedostatków ruchowych ucznia.
  2. Wykształcenie umiejętności przyjmowania i utrzymywania prawidłowego układu ciała, nauczania korygowania nieprawidłowości postawy poprzez działanie własnych mięśni.
  3. Uzyskanie korekcji lokalnych.
  4. Wygaszanie istniejącego nieprawidłowego nawyku postawy i wytworzenie nawyku prawidłowego.
  5. Wyrobienie umiejętności automatycznego utrzymania postawy skorygowanej w różnych warunkach życia codziennego.

 

Link do zdjęć:  https://photos.app.goo.gl/GS4XUhtNRnu8mrLA9

Zajęcia korekcyjno - kompensacyjne

W ramach projektu w naszym przedszkolu realizowane były zajęcia korekcyjno - kompensacyjne. Celem zajęć było wspomaganie rozwoju dzieci o szczególnych potrzebach edukacyjnych oraz stymulowanie rozwoju funkcji poznawczych. Zajęcia miały za zadanie rozwijać oraz aktywizować funkcje osobowościowe i intelektualne dzieci, by pomóc im w pełni uczestniczyć
w procesie dydaktyczno-wychowawczym. Zajęcia organizowane były raz w tygodniu i miały charakter zajęć indywidualnych.

W czasie zajęć wykorzystywane były różne metody wspomagania rozwoju psychofizycznego dzieci, poprawy efektywności przyswajania treści programowych. 

Podczas zajęć prowadzone były:

- ćwiczenia poprawy koncentracji uwagi na danej czynności,

- ćwiczenia spostrzegawczości,

- ćwiczenie poprawy pamięci i logicznego myślenia,

- doskonalenie sprawności ruchowej,

- doskonalenie orientacji przestrzennej,

- rozwijanie umiejętności matematycznych,

- usprawnianie funkcji słuchowej,

- doskonalenie sprawności manualnej,

- kształtowanie umiejętności porównywania, segregowania i samokontroli,

- przygotowanie do nauki czytania,

- usprawnianie integracji percepcyjno-motorycznej.

Link do zdjęć: https://photos.app.goo.gl/mypch2WvrpurLj4GA

 

Zajęcia logopedyczne.

W ramach projektu unijnego „Gmina Kluczbork podnosi jakość edukacji przedszkolnej” organizowane były w naszym przedszkolu dodatkowe zajęcia logopedyczne. Dotyczyły one dzieci, które wykazywały trudności w obszarze kompetencji i zaburzeń sprawności językowych.

Celem zajęć było:

-usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych,

- usprawnianie aparatu oddechowego i oddechowo - fonacyjnego,

- wywołanie i utrwalenie, zgodnie z metodyką ćwiczeń logopedycznych, zaburzonych głosek,

- rozwijanie sprawności w zakresie motoryki małej i dużej,

- doskonalenie percepcji i pamięci wzrokowo – słuchowej,

- rozwijanie słuchu fonemowego,

- rozwijanie poczucia rytmu,

- rozwijanie umiejętności rozumienia, uwagi słuchowej oraz koncentracji na wykonywanym zadaniu,

poszerzanie słownictwa czynnego i biernego.

Zajęcia odbywały się w małych grupach 4 osobowych z wykorzystaniem różnorodnych metod i form pracy.

 

Link do zdjęć:https://photos.app.goo.gl/W72piGYTzRMk5KLbA

 

Zajęcia  z zakresu edukacji przyrodniczej.

Dziecko od najmłodszych lat lubi przebywać w otoczeniu przyrody. Świat przyrody jest piękny, tajemniczy i dostarcza emocji i wzruszeń, rozbudza zainteresowania i podziw. Jest czymś bardzo bliskim, dziecko czuje się w nim dobrze i bezpiecznie.

W wieku przedszkolnym możliwość obcowania z przyrodą stwarza edukacja przyrodnicza, która jest częścią wychowania przedszkolnego. Celem edukacji jest zbliżenie dzieci do przyrody, kształtowanie właściwego i opiekuńczego stosunku do roślin i zwierząt.

Celem zajęć unijnych z zakresu edukacji przyrodniczej u dzieci było rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych poprzez poznawanie go, dostrzeganie jego piękna, kształtowanie mądrego i umiejętnego współżycia człowieka z przyrodą, rozwijanie poczucia troski i odpowiedzialności o obecną i przyszłą jakość życia na Ziemi.

Dzieci uczestniczyły w spacerach i wycieczkach po najbliższej okolicy. Gromadziły materiał przyrodniczy, który badały zmysłami. Towarzyszyły Im książki i atlasy, dzięki którym wzbogacały swoją wiedzę przyrodniczą.

Prowadząc z dziećmi zabawy badawcze, doświadczenia i eksperymenty w sali „Laboratorium Przedszkolaka” zachęcałyśmy do podejmowania prób samodzielnego wykonywania doświadczeń, stawiania wniosków i wyjaśniania oraz posługiwania się prostymi narzędziami.

Przedszkolaki zdobywały wiedzę na temat wszechświata. Dzięki modelom Układu Słonecznego obserwowały ruch planet po orbitach, poznały nazwy i kolejność planet. Z zaciekawieniem przeglądały książki i atlasy związane z tematyką kosmosu.

Dzieci wypowiadają się na temat kształtu Ziemi. Poprzez ćwiczenia z globusami z papieru ściernego przy pomocy zmysłu dotyku dzieci poznały lądy i wody zajmujące powierzchnie naszej Ziemi. Dzięki globusom z barwnymi kontynentami zaznajomiły się z nazwami kontynentów. W trakcie ćwiczeń  z puzzlami „Mapa świata” poznały mieszkańców, zwierzęta oraz roślinność poszczególnych kontynentów.

Dzięki bogato zaopatrzonej bazie minerałów i kamieni szlachetnych przedszkolaki miały okazję „badać” zmysłami piękne okazy, czego efektem jest znajomość nazw minerałów.

Odbywały się również zajęcia z wykorzystaniem mikroskopu, podczas których dzieci poznały budowę, zasady posługiwania się urządzeniem oraz nabyły umiejętność prowadzenia obserwacji mikroskopowych - gotowych oraz sporządzonych  preparatów, np. minerałów i kamieni.

Przedszkolaki bardzo chętnie brały udział w zajęciach przyrodniczych, a wspólne działania okazały się wspaniałą zabawą połączoną z aktywnym działaniem i doświadczaniem.

W ramach projektu odbyła się jednodniowa wycieczka do Krasiejowa oraz wycieczka do ogrodu zoologicznego w Opolu.

 

Link do zdjęć: https://photos.app.goo.gl/8b9BpnDC4bDuXgFu9

 

       Zajęcia rozwijające kompetencje uniwersalne.

            Podczas  zajęć rozwijających umiejętności uniwersalne w ramach projektu  wprowadziliśmy  dzieci w świat wartości estetycznych i umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne. Rozwijały samodzielność i asertywność.

           Skupiliśmy się na  kształtowaniu umiejętności wyrażania własnych doświadczeń i przeżyć  poprzez kontakt z literaturą. Stałe kontakty dziecka z odpowiednio dobraną literaturą – piękną książką zawierającą ilustracje, budzą wrażliwość estetyczną dziecka, a jednocześnie sprzyjają rozwijaniu jego postaw twórczych, wyzwalaniu formy ekspresji słownej i plastycznej.

          Rozwijanie inwencji twórczej w różnych formach aktywności dziecka: plastyka, muzyka, taniec i teatr. Zabawy w teatr, będący z natury rzeczy syntezą sztuk, wykorzystuje wszystkie środki wyrazu artystycznego charakterystyczne dla różnych rodzajów twórczości. Zabawy te wywierają duży wpływ na postawy moralne dzieci, kształtując osobowość, rozładowując nagromadzone emocje oraz wyostrzając wszystkie zmysły dziecka. Rozbudzało wyobraźnię, doskonaliło mowę, która stawała się wyrazista i melodyjna, sprzyjało umuzykalnieniu, rozwijało płynność ruchów oraz zwiększało poczucie własnej wartości.

Stało się okazją do wspaniałej zabawy, dając wiele satysfakcji i radości dzieciom, które poprzez zajęcia uniwersalne nabyły nowe umiejętności i rozwinęły swój warsztat zdobywając takie umiejętności jak:

-umiejętności słuchania i poczucia rytmu

- odtwarza rytm poprzez ruch swobodny i planowany

- śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru

- zna wybrane instrumenty muzyczne i i potrafi się nimi posługiwać

- wyraża i nazywa różne emocje podczas zabaw

- podejmuje próby radzenie sobie z emocjami poprzez udział w zabawach kierowanych

- prezentuje własne wytwory i odczuwa radość z tworzenia

- rozwija poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie

- uczestniczy w sytuacjach stwarzających możliwość wyboru

- nabywa umiejętności przewidywania skutków zachowań i na konsekwencje wynikające z danego wyboru

- wykonuje pracę plastyczną w zespole,

- maluje farbami plakatowymi z użyciem pędzli na różnym podłożu

- jest kreatywne – ozdabia pracę wg własnego pomysłu.

 

Link do zdjęć: https://photos.app.goo.gl/kZMEwyLqtc4PW6sB6

 

Zajęcia rozwijające kompetencje matematyczno-informatyczne.

     Dziecięca matematyka to koncepcja wspomagania rozwoju umysłowego dzieci wraz z edukacją matematyczną realizowana tak, aby zapewnić im sukcesy w nauce. Istotą wspomagania rozwoju jest mądrze organizowany proces uczenia się dzieci. Najważniejsze są osobiste doświadczenia, dziecka stanowią one budulec z którego dziecięcy umysł tworzy pojęcia i umiejętności. Pracujemy z przyjacielem Misiem, który odgrywa ważną rolę edukacyjną: dla misia dziecko ułoży zadanie i potem „wspólnie” je z nim rozwiąże, misiowi dziecko opowie o swych wątpliwościach i spostrzeżeniach, misia można „nauczyć” liczyć, dodawać i odejmować. Nie ma dzieci, które rozumują źle. Rozumują kategoriami, jakie są dostępne na ich poziomie rozwoju. Każdemu dziecku trzeba stworzyć wiele doświadczeń matematycznych oraz dostosować tempo pracy do jego umiejętności.

Celem zajęć było:

1. Kształtowanie myślenia matematycznego;

2. Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień matematycznych;

3.Stwarzanie warunków sprzyjających zdobywaniu kompetencji matematycznych w toku zabawy;

4. Odczytywanie i kodowanie informacji.

5. Nabywanie umiejętności analizowania i szeregowania danych (przydatne zarówno podczas nauki matematyki, jak i programowania).

6.Zapobieganie ewentualnym niepowodzeniom w uczeniu się matematyki, wyrównywanie szans;

7.Kształtowanie odporności emocjonalnej niezbędnej do radzenia sobie z zadaniami                                   

o charakterze matematycznym;

Efektem pracy na zajęciach rozwijających myślenie matematyczno – informatycznych jest:

1. Orientuje się w przestrzeni;

2. Odczytuje informacje - czyta obrazy, wyodrębnia i nazywa ich elementy, nazywa symbole   i znaki znajdujące się  w otoczeniu, wyjaśnia ich znaczenie;

3. Koduje informacje (na kartce, w rytmach….itp.)

4. Klasyfikuje przedmioty według podanego kodu: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia, układa przedmioty w grupy, szeregi, rytmy, odtwarza układy przedmiotów i tworzy własne, nadając im znaczenie, rozróżnia podstawowe figury geometryczne oraz bryły;

5. Przelicza elementy zbiorów wg zasady 1:1, posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi, rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, eksperymentuje z tworzeniem kolejnych liczb,

6. Wykonuje dodawanie i odejmowanie na liczmanach oraz z użyciem symboli;

7.  Potrafi odkodować informacje i zakodować w trakcie posługiwania się pojęciami dotyczącymi następstwa czasu np. wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem, w tym nazwami pór roku, nazwami dni tygodnia i miesięcy (potrafi operować kalendarzem pogody, prowadzić kalendarz przeżyć);

8. Wykazuje aktywność w zabawach dotyczących  pojęć wagi, miary i objętości;

9.  Potrafi rozegrać grę ścigankę, grać w gry logiczne itp.;

10. Potrafi samodzielnie konstruować gry,

11.Potrafi konstruować wykorzystując różnorodny materiał;

12.Potrafi posługiwać się oprogramowaniem Kids Smart;

 

Link do zdjęć: https://photos.app.goo.gl/69LwwdC3BSt1uxRt5

 

Zajęcia z języka angielskiego.

Głównym celem zajęć rozwijających kompetencje językowe było rozwijanie elementarnych cech komunikacyjnych w zakresie języka angielskiego, które będą fundamentem do dalszego rozwoju i zdobywania wiedzy w zakresie słuchania i mówienia, oraz przygotowania do nauki czytania i pisania. Zajęcia miały za zadanie zmotywować dzieci do nauki języka angielskiego, zapoznać ich z brzmieniem języka oraz umożliwić im osłuchanie się z językiem angielskim.

Podczas zajęć językowych przedszkolaki pobudzały własną wyobraźnię, kształciły umiejętności manualne, rozwijały predyspozycje językowe.

Podstawowe umiejętności, które były kształtowane podczas zajęć to umiejętności słuchania ze zrozumieniem oraz znajomość słownictwa i struktur językowych. Dodatkowo, przedszkolaki poznawały zapis niektórych słówek, co będzie pomocne w nauce czytania i pisania w języku angielskim.

Dzieci poznawały język angielski poprzez piosenki, rymowanki, wierszyki, zabawy multisensoryczne oraz elementy dramy.

W czasie trwania zajęć przedszkolaki zapoznały się ze zwrotami dotyczącymi przywitania i pożegnania się, poznały zwroty grzecznościowe, liczby, słownictwo dotyczące kolorów, zabawek, owoców i warzyw, instrumentów muzycznych, rodziny, części ciała, dni tygodnia, pogody, zwierząt, jedzenia. Przedszkolaki nauczyły się również rozpoznawać i nazywać atrybuty związane ze świętami Bożego Narodzenia i Świętami Wielkanocnymi.

Wszystkie dzieci bardzo dobrze opanowały wyżej wymienione słownictwo i zwroty.

Podczas prowadzonych zajęć zostały wykorzystywane nowoczesne technologie takie jak tablice i telewizory multimedialne. Pomoce dydaktyczne używane podczas zajęć to karty obrazkowe (flashcards), zabawki, pacynki, gry.

Wszystkie przedszkolaki bardzo chętnie uczestniczyły w zajęciach, z dużym zaangażowaniem przyswajały nowe słówka i struktury, chętnie śpiewały piosenki i recytowały wierszyki.

Udział w zajęciach rozwijających kompetencje językowe przedszkolaków z pewnością zaprocentuje w dalszym rozwoju językowym dzieci i pomoże w osiągnięciu sukcesu w dalszych latach edukacji

Link do zdjęć: https://photos.app.goo.gl/4wpe4qswrsUngWZM8

 

 

facebook